slide 1
slide 2

WAT?

Voor welke vraagstukken kunt u Auxilicon inhuren?

Lees meer ...

slide 3
slide 4

HOE

Op welke manier kan AUXILICON wat voor u betekenen?

Lees meer ...

slide 5

BUSINESS IMPROVEMENT PROJECT MANAGEMENT

... met raad en daad.

Home

“Je hoeft niet ziek te zijn om beter te willen worden”

Surfend op het internet kwam ik deze spreuk ooit tegen. Via de ‘social media’ word je overspoeld met dergelijke ‘one liners’ maar deze sprak mij meteen aan. “Waarom?”, vraag ik me eigenlijk af. “Wat is het dat deze spreuk anders maakt dan andere?” Ik denk dat hier een aantal redenen aan ten grondslag liggen. 


Ten eerste trok de spreuk mijn aandacht omdat deze over verbeteren gaat. Met verbeteren verdien ik mijn boterham. Dat wil zeggen dat ik bedrijven op projectbasis ondersteun om te verbeteren. Of het nu gaat om het wegnemen van belemmeringen in de productie of om het stroomlijnen van bedrijfsprocessen. Overal valt wel iets te verbeteren. Iedereen zou willen verbeteren zou je denken. Niets is echter minder waar. Herkent u zich in de volgende situatie: “Eigenlijk zouden we dat ene probleem wat al langer speelt moeten aanpakken maar daar hebben we nu even geen tijd (lees: prioriteit) voor.” Het gevolg is dat elke volgende keer dat ene probleem zich weer voordoet en dat er telkens voor wordt gekozen om het (bewust of onbewust) niet op te lossen. Het kan hier om iets simpels gaan als bijvoorbeeld een prullenbak die steeds in de weg staat of om een structureel probleem in de waardeketen van uw bedrijf. Overal is iets te verbeteren. De moeilijkheid is echter om de verbeterpunten te leren zien. 

Een tweede reden waarom bovengenoemde spreuk mij aansprak was het feit dat deze je op het verkeerde been zet. Even spelen met de termen “ziek zijn” en “beter worden”. Waarbij “beter worden” uiteraard in de betekenis van “verbeteren” gezien moet worden. Leuk! 

Als laatste zit ‘m de crux van deze spreuk in het werkwoord “hoeven”. Er hoeft dus geen directe noodzaak te zijn om te verbeteren. Helaas heeft de economische crisis voor veel bedrijven deze noodzaak wel bloot gelegd. Er wordt derhalve inmiddels niet meer gesproken van de crisis maar van de nieuwe werkelijkheid. Bedrijven moeten tegenwoordig proactief aan de slag om continu beter te willen worden. We willen immers beter zijn dan de concurrent. We willen betere producten of diensten leveren want we willen doorgaan met waar we zo lekker mee bezig zijn. We willen groeien. We willen dus beter worden en er beter van worden. 
“We willen”. Dit is gelukkig wat anders dan “we moeten” want dan is het vaak te laat. Leren verbeteren en de verbeteringen duurzaam implementeren in uw bedrijf is vaak een vak apart. Niet elk bedrijf heeft er “priori-tijd” voor. Het is echter beter om de het verbeteren proactief op te pakken. “Voorkomen is immers beter dan genezen.” … om nog maar eens een spreuk met medische termen te gebruiken. 

Nico van Melick, 21 april 2014 
Eigenaar AUXILICON 
www.auxilicon.nl 

Voor welke vraagstukken kunt u Auxilicon inhuren?

Auxilicon helpt u bij het oplossen van bedrijfskundige en organisatorische vraagstukken. Wij adviseren niet alleen, maar staan u met raad en daad terzijde. U krijgt dus concrete ondersteuning in de uitvoering op onderstaande deelgebieden:

  • Projectmanagement

  • Projectmatig werken invoeren

  • Projectmanagement trainingen of coaching

  • Verliezen in bedrijfsprocessen verkleinen of zelfs opheffen

  • Continu verbeteren

Lees meer ...

 

Op welke werkwijze kan AUXILICON u met raad en daad bijstaan?

Auxilicon staat u met raad en daad terzijde. Dat wil zeggen dat u niet alleen een interessant advies- en implementatierapport krijgt om het advies daarna zelf te kunnen uitvoeren. U krijgt juist hulp bij de uitvoering, zodat veranderingen daadwerkelijk beklijven in uw organisatie. Dat betekent doorpakken, zorgen dat afgesproken veranderingen plaatsvinden en deze borgen in de organisatie. 

Lees meer ...

Wie is AUXILICON?

Oprichter Ir. Nico van Melick MBA heeft een elektrotechnische TU achtergrond. Door werkervaring en studie heeft hij een grote affiniteit ontwikkeld voor bedrijfskundige en organisatorische vraagstukken. Hij kan zich snel verplaatsen in de manier van denken en werken van technische bedrijven. Hij spreekt zelf de taal van de bèta man of vrouw, maar weet ook welke valkuilen dit met zich mee brengt. Hij communiceert goed met al uw medewerkers; van productievloer tot directiekamer.

Lees meer ...